Wij zijn aangesloten bij de Nederlandse Orde van Advocaten

Column Schaapskooi 28 januari 2020; De schuldloze derde regeling

Tweewekelijks schrijven Boer & Van Schoonhoven advocaten, Feijen & De Vries Notarissen, PM Belastingadviseurs en Veldhuis Advies een column waarin zij ingaan op specifieke financiële en juridische zaken. Deze column is geschreven door mw. mr. (Lotte) C.C.A. Middelhuis, juridisch medewerker bij Boer & Van Schoonhoven advocaten in Heerde.

De Schuldloze Derde Regeling

Letsel door een ongeval met meerdere auto’s maar de aansprakelijkheid is onduidelijk.
Het kan zomaar voorkomen: u bent slachtoffer van een verkeersongeluk waarbij behalve uzelf, minstens twee andere partijen zijn betrokken. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan een kettingbotsing of aan een botsing met twee auto’s en een fietser. U hebt letsel opgelopen naar aanleiding van het verkeersongeluk en spreekt automobilist A aan voor deze schade. De verzekeraar van automobilist A geeft echter aan dat zijn verzekerde niet aansprakelijk is omdat een andere automobilist volgens de verzekeraar aansprakelijk kan worden gehouden. Daarop spreekt u automobilist B aan voor uw schade. Ook hier krijgt u van de verzekeraar hetzelfde te horen: automobilist B is niet aansprakelijk omdat volgens de verzekeraar een andere automobilist aansprakelijk kan worden gehouden. Kortom, geen van de betrokken partijen wil de aansprakelijkheid erkennen.

Hoe krijgt u uw schade nu vergoed?
Als het aannemelijk is dat u geen schuld treft aan het ontstaan van het ongeval kunt u een beroep doen op de schuldloze derde regeling. De schuldloze derde regeling zorgt ervoor dat zolang er geen duidelijkheid is over de aansprakelijkheid, de schuldloze derde niet zonder vergoeding van de schade achterblijft. Het doel hiervan is dat een schuldloze derde niet de dupe is van het feit dat verzekeraars onderling een discussie hebben over de aansprakelijkheid. U kunt dus via de schuldloze derde regeling toch uw schade vergoed krijgen, zonder dat de aansprakelijkheid is erkend.

Hoe werkt de schuldloze derde regeling?
U kunt als schuldloze derde zelf een van de betrokken partijen aanwijzen die de schade aan u moet vergoeden. De aangewezen partij kan dan later, de aan u uitgekeerde schade verhalen op de aansprakelijke partij. De aangesproken partij schiet uw schade dan als het ware ‘voor’. Het Verbond van Verzekeraars heeft in Bedrijfsregeling 7 geregeld dat de eerste partij die door de schuldloze derde wordt aangesproken, de schade moet vergoeden. Deze verzekeraar wordt ook wel de ‘regelend verzekeraar’ genoemd.

Bent u bij een verkeersongeval betrokken maar was u zelf geen bestuurder, maar inzittende, dan kunt u de WA-verzekeraar van het voertuig waarin u zich bevond aanspreken voor vergoeding van uw schade.

Is daarmee de kous af?
Voor u als schuldloze derde is daarmee de kous af. De regelend verzekeraar zal nadat duidelijkheid is verschaft over de aansprakelijkheid, het aan u uitgekeerde bedrag verhalen op de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Heeft u vragen over dit onderwerp? Bel mij gerust op telefoonnummer (0578) 69 00 80. Mailen mag natuurlijk ook: ccamiddelhuis@bvs-advocaten.nl.

Lotte Middelhuis

www.bvs-advocaten.nl